Na začiatok by som rád uviedol predpoklad, z ktorého vychádzam a ktorým sa riadim: Komunikácia medzi fotografom a architektom je rovnako dôležitá ako samotná fotografia a výsledok. Nezáleží iba na výslednom obrázku, ale i z pocitu, ktorý si zo spolupráce klient odnesie – či si s fotografom porozumel, či majú podobný náhľad na situáciu, dielo a výsledok.

Pred samotným začatím je dobré, aby strany navzájom poznali svoje procesy a našli v nich prienik. Ideálne je samozrejme osobné stretnutie, no v čase pandémie a opakovaných lockdownow je možno dobré si predpripraviť niektoré kroky i v online priestore. Tento článok popisuje spôsob, akým sa zväčša postupuje pri fotení architektúry – ten sa samozrejme upravuje nielen kvôli špecifickosti úlohy a stavby, ale i kvôli jeho zdokonaľovaniu a teda každá fotografická zakázka – z pohľadu procesu iterácia – sa môže líšiť.

Príprava

Dôležitá časť fotenia je samotná príprava: Pozrieť si lokáciu na mape, naštudovať si topológiu, svetové strany, preštudovať si podklady od klienta: fotografie procesu stavby, prípadne štúdiu, následne si urobiť predpoklad smerovania svetla a tieňov (sú na to rôzne aplikácie na iOS i Android), urobiť si predstavu výsledného produktu – teda v podstate si v hlave zvizualizovať finálnu scénu a zábery. Je síce pravdepodobné, že sa budú líšiť od toho, čo bude nakoniec v skutočnosti nafotené, ale mať plán predsa nemôže byť na škodu.

Scouting

V ideálnom prípade – ak je to možné, prebehne na lokácii tzv. scouting: obhliadka stavby s architektom/architektkou, informácie o procese návrhu a realizácie, o tom, čo má na tomto projekte najradšej, obľúbené miesta, pohľady, svetlo… Jednoducho načúvať ich názoru – tomu, ako vidia stavbu oni. Sú predsa automi projektu a ku svojmu dielu sa správajú s úctou a opaterou, ako ku svojim deťom, v prenesenom zmysle.

Prejsť si stavbu krížom – krážom, vyliezť na ploty, smetiaky, schody, či protiľahlé budovy a preskúmať objekt fotenia z každého uhla je ďalšim krokom k pochopeniu hmoty, svetla a ich spolupráce. Zopár rýchlych záberov mobilom, alebo foťákom s univerzálnym objektívom ako skúška perspektívy a kompozície a môže sa začať.

Fotenie

Nastavenie fotoaparátu a príslušenstva: výber objektívu, filtrov, zváženie HDR bracketingu, manuálne nastavenia ISO, vyváženie bielej, čas uzávierky, apertúra… všetko ideálne v manuálnom móde, aby rozdiely nastavení medzi fotkami boli minimálne, pre zjednodušenie ďalších procesov. Nie je totiž nič horšie ako sa vrátiť z fotenia a kvôli neúmyselnému automatickému White Balance vylaďovať všetky fotky zvlášť… True story, bro.

Keďže zámerom fotenia je profesionálna architektonická fotografia, tak najdôležitejšími faktormi pri fotke, ktoré súvisia s nastavením fotoaparátu a objektívu, sú ostrosť a vertikály. Ostrosť je ovplyvnená nielen samotným zaostrením, ale i apertúrou – preto je potrebné poznať i techniku, ktorú má fotograf pri sebe. Každý objektív má svoj sweet spot a svoj ideálny rozsah, v ktorom je jeho kresba najostrejšia. Vo všeobecnosti sa ostrá fotka fotí od f8 a vyššie, no to neznamená že na f22, či dokonca f32 bude fotka najlepšia – tu vstupujú do hry ďalšie faktory, ako napríklad chromatická aberácia, ktorá sa môže so zvyšujúcou sa apertúrou viac prepisovať do fotky. Je preto rozumné ostať v bežnejších intenciách, teda medzi f8 – f16, no ešte ideálnejšie medzi f10-f13. Tu by mohol byť sweet spot pre väčšinu objektívov, ale záleží kus od kusu.

Čo sa týka dodržovania vertikál, toto môže byť náročnejšie. V oboch variantách. Prvou variantou, vhodnou najmä pre začínajúcich fotografov, je použiť širokouhlý objektív a dorovnávať vertikály v postprodukcii. Finančne menej náročná možnosť, no časovo vás to dostihne veľmi skoro. Vyrovnávať každú fotku je pracné a časovo náročné. Napriek tomu i touto metódou viete dosiahnuť uspokojivý výsledok – akurát prídete orezom o podstatnú časť rozlíšenia.

Druhá možnosť je riešením pre fotografov, ktorí sa foteniu architektúry chcú venovať plnohodnotne. Použitím Tilt-Shift objektívu, resp. Shift adaptéru je možné dosiahnuť vyrovnanie vertikál priamo objektívom na mieste. Korekcia perspektívy týmto spôsobom prináša obrovské výhody: z rozlíšenia a kvality fotky nestrácame vôbec nič a finálnu fotografiu a perspektívu vidíme priamo na lokácii. Minimalizuje to i postprodukčný čas, takže je to výhra na všetkých frontoch.

Postprodukcia

Dobrá káva a hudba (srdcom som rocker) je základom pre sústredenie: okamžite po návrate z fotenia prebehne zálohovanie fotiek, import do Lightroomu, počas toho nabitie všetkých batérií… utilitárne procesy a preventívna príprava na ďalšie fotenie kedykoľvek.

Potom to prichádza – samotná práca na fotkách. Nakoľko som primárne archviz artist a väčšinu svojho pracovného času trávim v 3D programoch a v Photoshope, prichádza pre mňa niečo, v čom som doma – postprodukcia.

Začatie prác spočíva v poskladaní panorám, či HDR bracketov, či nebodaj HDR panorám a aplikovanie jemných úprav na všetky fotky, ich prvé pretriedenie a prečistenie od odpadu a následné zaslanie klientovi. Klient obdrží PDF s gridom fotografií – táto forma je mimoriadne efektívna pre výber záberov:

PDF s miniatúrami si vie klient vytlačiť a rozstrihať a tým si urobiť kartičky pre zoraďovanie a výber výsledných záberov. Môže to vyzerať nejak takto:

Zoskupiť si najvhodnejšie zábery do celkov, preorganizovať a urobiť si tak výsledné poradie záberov, ktoré spolu dávajú zmysel pre prezentáciu vo fyzickej forme môže byť veľmi produktívne – oko si oddýchne od obrazovky a architekt/ka si nachvíľu zahrá bezpárové pexeso 🙂

Následne stačí doručiť čísla samotných záberov – každá fotka má svoje poradové číslo. Tieto zábery prejdú druhým kolom postprodukcie – teda finálne doladenie farieb a detajlov. Dostávame sa ku podstatnej časti úprav, ktorou je prečistenie scény – odstraňovanie rušivých elementov ako ľudí, dopravných značiek, lámp, špiny, poklopov, smetných košov, atď… A následne sa exportujú upravené finálne zábery.

Záver

Tu už klient obdrží finálny náhľad na fotografie a doriešia sa procesné záležitosti, ako platba a doručenie fotiek.

Proces môže byť pomerne rýchly, ale i extrémne zdĺhavý – pokiaľ výber záberov trvá dlho, či pokiaľ je potrebné veľmi retušovať zábery, alebo ich skladať z viacerých záberov.

Ak vám z tohto textu vyvstali nejaké otázky, neváhajte sa spýtať cez kontaktný formulár, rád Vám ich zodpoviem.